Wycofanie środka trwałego z firmy – skutki VAT

Autor: Adam Okonkwo

Dodano: 21 marca 2022
Wycofanie środka trwałego z firmy – skutki VAT
Wycofanie środków trwałych z działalności jest operacją, którą księgowi przeprowadzają dość często. Powoduje ona jednak konsekwencje także na gruncie przepisów ustawy o VAT. Dowiedz się zatem, jak zrobić to prawidłowo.

Wycofanie środków trwałych z działalności jest operacją, którą księgowi przeprowadzają dość często. Powoduje ona jednak konsekwencje także na gruncie przepisów ustawy o VAT. Dowiedz się zatem, jak zrobić to prawidłowo.

Analizę problematyki wycofania środka trwałego z firmy pod kątem skutków VAT warto rozpocząć od zdefiniowania, czym właściwie jest środek trwały. Wyjaśnienia tego pojęcia nie znajdziemy w ustawie o VAT. W innych aktach regulujących zagadnienia podatkowe, definicja również nie została zawarta. Ustawodawca nie podał jej nigdzie w sposób prosty i jednoznaczny. Wskazał natomiast warunki jakie dana rzecz musi spełniać, aby mogła zostać uznana za środek trwały. Są one zawarte w różnych aktach prawnych.

Warunki uznania towaru za środek trwały

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o PIT są to składniki majątku, które po spełnieniu określonych warunków można uznać za środki trwałe podlegające amortyzacji. Tak więc w rozumieniu tejże ustawy środek trwały to stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu.

Identyczne brzmienie posiada art. 16a ust. 1 ustawy o CIT. Z kolei ustawa o rachunkowości w art. 3 pkt 15 przez środki trwałe rozumie aktywa trwałe i z nimi zrównane, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności wynoszącej ponad rok. Muszą być one kompletne i zdatne do użytku oraz przeznaczone na potrzeby jednostki.

Definicja ta oprócz dóbr uznanych za środki trwałe przez ustawy o podatkach dochodowych obejmuje również ulepszenia w obcych środkach trwałych oraz żywy inwentarz.

Podsumowując, środkami trwałymi są nieruchomości (budynki, lokale), pojazdy, maszyny, urządzenia itp.

Korzyści 

Z tego artykuł dowiesz się między innymi:

  • Jakie są warunki uznania towaru za środek trwały
  • Jak przekazać środek trwały na cele prywatne
  • Jak wycofać środki będące przedmiotem leasingu operacyjnego
  • Jakie skutki VAT niesie wycofanie nieruchomości z działalności
  • Jakie skutki w VAT niesie sprzedaż środka trwałego wycofanego z działalności
  • Czy sprzedaż wycofanego ŚT jest opłacalna

Testuj Portal Biur Rachunkowych i magazyn Biuro Rachunkowe w praktyce przez 14 dni bezpłatnie.

To kompleksowy serwis ekspercki przeznaczony specjalnie dla właścicieli biur rachunkowych, który oferuje:

  • Portal Biur Rachunkowych – aktualności, zmiany, komentarze (w podziale na 12 zagadnień tematycznych), porady
  • Magazyn papierowy i elektroniczny
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami
  • Osobistego Opiekuna
  • Codzienne newslettery
  • Materiały „na życzenie”
  • E-booki, zestawienia, narzędzia
Oferta specjalna »

Logowanie:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Autor: Adam Okonkwo

prawnik, specjalista podatkowy, wieloletni pracownik organów skarbowych