Wizerunek pracownika biura, czyli dress code w pracy

Dodano: 14 grudnia 2022

Dress code to nic innego jak zbiór zasad opisujących sposoby na dostosowywanie ubioru do okoliczności. Warto o nim pamiętać przy kontaktach z klientami. Sprawdź, jak powinien wyglądać twój strój do pracy.

Choć często dress code nie jest ani nazwany, ani – teoretycznie – wymagany, rzadko spotykamy się z sytuacją, w której osoby pracujące w jednym biurze noszą zupełnie inny strój, np. jeden z pracowników przychodziłby do pracy w garniturze, a drugi w dresie. Zazwyczaj osoby, które wykonują podobne obowiązki, noszą podobny strój. W ten sposób w firmie naturalnie kształtuje się rodzaj obowiązującego dress codu – gdy do firmy dołączy nowy pracownik, dostosuje swój strój do tego, jaki najczęściej wybierają osoby zajmujące podobną do niego pozycję. To, że w wybranej organizacji pracownicy przychodzą do pracy w dżinsach i koszulkach, nie oznacza, że nie przestrzegają oni zasad dress codu. Po prostu w ich organizacji obowiązuje strój typu casual.

Jakie są zasady dress codu

Dlaczego warto znać zasady dress codu?

By umieć dostosować strój do okoliczności.

By budować profesjonalny wizerunek biura jako całości, jak też każdego pracownika.

By wzbudzać zaufanie kontrahentów i klientów, ułatwiając tym samym budowanie długotrwałych relacji.

By uczynić strój jednym z elementów symbolizujących przynależność do grupy.

By w świecie bylejakości wyróżniać się elegancją i dbałością o detale.

Istnieją trzy rodzaje strojów biznesowych: business professional, smart casual i business casual.

Business professional

Business professional to najwyższy pod względem formalności strój biznesowy, który pełni poniekąd rolę munduru. Jak każdy mundur, musi być odpowiednio elegancki, ale też skromny.

Kiedy powinniśmy wybrać strój tego typu:

codziennie do pracy, jeśli taki typ stroju został określony jako obowiązujący w firmie,

na rozmowę kwalifikacyjną, jeśli w firmie, w której ubiegamy się o pracę, obowiązuje ten typ stroju lub nie wiemy, jaki obowiązuje,

na spotkania służbowe,

na wystąpienia publiczne,

na konferencje naukowe.

12

Rysunek 1. Przykładowy strój typu business professional

BUSINESS PROFESSIONAL DLA KOBIET

ELEMENT STROJU

OPIS

Garsonka

Spódnica i marynarka powinny stanowić komplet. Panie mogą korzystać z wielu kolorów, choć należy unikać tych jaskrawych i zbyt przytłaczających.

Spodnium

Komplet będący odpowiednikiem męskiego garnituru, składający się ze spodni oraz marynarki.

Sukienka

Sukienka biznesowa musi mieć odpowiednią długość oraz być odpowiednio zabudowana, tj. sięgać kolana (+/– 7 cm), a także zakrywać plecy, ramiona i dekolt. Może być to klasyczna sukienka, a także szmizjerka, czyli sukienka koszulowa zapinana na guziki.

Marynarka

Marynarka często odróżnia strój typu business professional od stroju smart casual. Krój marynarki pozostaje dowolny – ważne, by odpowiednio dobrać go do potrzeb sylwetki. Marynarka może być jedno lub dwurzędowa, a przy rękawach mogą pojawiać się guziki.

Spódnica

Krój spódnicy powinien być dostosowany do potrzeb sylwetki, jednak bezwzględnie powinna sięgać ona kolana (+/– 7 cm). Może więc być to spódnica ołówkowa, spódnica w kształcie litery A, a także spódnica rozkloszowana i plisowana.

Spodnie

Pożądane są spodnie długie, jednak cygaretki także są akceptowane. Ważne, by spodnie były odpowiednio dopasowane, a ich stan nie był zbyt niski, co powodować mogłoby odkrywanie ciała w czasie schylania się lub siadania.

Koszula/bluzka

Rękawy koszuli i bluzki nie muszą być długie – oznacza to, że – inaczej niż w przypadku mężczyzn – mankiet nie musi wystawać spod marynarki. Koszula nie musi być także zapięta do samej góry.

BUSINESS PROFESSIONAL DLA MĘŻCZYZN

ELEMENT STROJU

OPIS

Garnitur

Wełniany garnitur jest jedynym właściwym męskim strojem biznesowym. Marynarka i spodnie muszą stanowić komplet – powinny być wykonane z tego samego materiału i być w tym samym kolorze.

Marynarka

Marynarka może być jedno lub dwurzędowa. Marynarka musi być dobrze dopasowana – musi odpowiednio układać się, będąc zapiętą w czasie stania i rozpiętą w momencie siedzenia.

Spodnie

Spodnie powinny mieć kant. Ważne jest zachowanie odpowiedniej długości – materiał z tyłu spodni nie powinien załamywać się w ogóle, a z przodu może załamywać się raz, w skrajnych sytuacjach dwa razy (ale bardzo delikatnie) w okolicach łydki i kostki. Skarpety nie powinny być widoczne w czasie, gdy mężczyzna stoi.

Koszula

Koszula może być zapinana na guziki lub na spinki. Rękawy powinny być odpowiedniej długości – tak by mankiet wystawał spod marynarki na 1–2 cm. Koszula powinna być gładka.

Smart casual

Smart casual to typ stroju, który znajduje się pomiędzy najbardziej eleganckim typem stroju business professional a tym, który uznawany jest za najmniej odświętny, czyli business casual. To strój swobodny, lecz czerpiący inspirację ze świata najpoważniejszego biznesu.

Kiedy powinniśmy wybrać strój tego typu:

Codziennie do pracy, jeśli taki typ stroju został określony jako obowiązujący w firmie.

Codziennie do pracy, jeśli zależy nam na budowaniu wizerunku profesjonalisty, lecz w firmie nie ustalono takiego lub wyższego stopniem stroju.

34

Rysunek 2. Przykładowy strój typu smart casual

SMART CASUAL DLA KOBIET

ELEMENT STROJU

OPIS

Sukienka

Sukienka o codziennym charakterze, jednak odpowiednio zabudowana, tj. sięgająca kolana, a także zakrywająca plecy, ramiona i głęboki dekolt. Może być to klasyczna sukienka, a także szmizjerka, czyli sukienka koszulowa zapinana na guziki.

Żakiet/marynarka

Żakiet/marynarka nie muszą stanowić kompletu ze spódnicą lub spodniami.

Spódnica

Krój spódnicy powinien być dostosowany do potrzeb sylwetki. Może więc być to spódnica ołówkowa, spódnica w kształcie litery A, a także spódnica rozkloszowana i plisowana. Nie musi być połączona z marynarką lub żakietem.

Spodnie

Mogą to być spodnie długie, ale także cygaretki. Nie muszą mieć kantów.

Koszula/bluzka

Rękaw zarówno koszuli, jak i bluzki może być długi lub krótki. Koszula nie musi być zapięta do samej góry.

Sweter/golf

Spódnica lub spodnie mogą zostać połączone z cienkim swetrem lub golfem. Dobrze będą prezentowały się w towarzystwie marynarki.

 

SMART CASUAL DLA MĘŻCZYZN

ELEMENT STROJU

OPIS

Garnitur

Garnitur to dobry wybór – w stroju typu smart casual mężczyzna ma znacznie większe możliwości i może pozwolić sobie na inne dodatki. Nie musi jednak stanowić całości, tj. marynarka i spodnie mogą być wykonane z innej tkaniny, a także posiadać inny wzór.

Marynarka

Marynarka sportowa, tj. wykonana z innej tkaniny (często mniej gładkiej, posiadającej inną fakturę) i posiadająca inny krój niż marynarka garniturowa.

Spodnie

Spodnie nie muszą, a niekiedy (w zależności od innych elementów stroju) nawet nie powinny mieć kantów. Spodnie w stroju typu smart casual to najczęściej chinosy, czyli spodnie wykonane z materiału, o prostej lub zwężonej nogawce.

Koszula

Koszula nie musi być gładka i nie musi być biała lub błękitna. Kołnierzyk może być kołnierzykiem typu buton down (zapinany na guziczki).

Golf

Alternatywą dla koszuli w stroju smart casual może być golf, który założony zostanie pod marynarkę.

Business casual

Strój business casual to najmniej elegancki strój biznesowy. Jest to strój, który najczęściej wybierany jest do pracy przez osoby, które nie są zmuszone do codziennego noszenia garniturów i garsonek. Ze względu na swój niezobowiązujący charakter, często mylony jest ze zwykłym strojem casualowym, od którego jednak całkiem sporo go różni.

Kiedy powinniśmy wybrać strój tego typu:

Codziennie do pracy, jeśli nie określono innego sposobu ubierania się

Na spotkania o niezobowiązującym charakterze.

56

Rysunek 3. Przykładowy strój typu business casual

BUSINESS CASUAL DLA KOBIET

ELEMENT STROJU

OPIS

Sukienka

Sukienka o codziennym charakterze, jednak odpowiednio zabudowana, tj. sięgająca kolana, a także zakrywająca plecy, ramiona i głęboki dekolt. Może być to klasyczna sukienka, a także szmizjerka, czyli sukienka koszulowa zapinana na guziki. Od sukienki wybieranej w stroju business professional i smart casual mogą różnić ją tkanina, krój, a także brak marynarki. Sukienka taka może mieć też ciekawy wzór.

Spódnica

Krój spódnicy powinien być dostosowany do potrzeb sylwetki. Może więc być to spódnica ołówkowa, spódnica w kształcie litery A, a także spódnica rozkloszowana i plisowana.

Spodnie

Mogą to być spodnie długie, ale także cygaretki. Strój business casual dopuszcza noszenie dżinsów.

Koszula/bluzka

Koszula lub bluzka mogą być wykonane z różnych typów tkanin, a także posiadać intensywny wzór. Dopuszczalne jest noszenie koszulek, choć dobrym pomysłem jest noszenie ich w towarzystwie marynarki.

Sweter/golf

Spódnica lub spodnie mogą zostać połączone z cienkim swetrem lub golfem.

BUSINESS CASUAL DLA MĘŻCZYZN

ELEMENT STROJU

OPIS

Koszula

Koszula może być koszulą sportową – ważne jednak, by nie była to koszula z krótkim rękawem.

Golf

Alternatywą dla koszuli w stroju business casual może być golf, który założony zostanie pod marynarkę.

Sweter

Sweter stanowi ciekawą i odpowiednią alternatywę dla marynarki. Może być to sweter rozpinany, ale nie musi.

Marynarka

Marynarka sportowa – dopuszczalne są wzory, bardziej sportowe detale, a także ciekawa faktura.

Spodnie

W stroju business casual najlepszym wyborem będą spodnie wykonane z bawełny, ale także lnu czy wełny (w tym np. flaneli). Dopuszczalne są spodnie dżinsowe, jednak należy pamiętać, że nie mogą to być wciąż modne spodnie z dziurami.

Buty dla kobiety

Buty nie powinny być zupełnie płaskie – unikać należy butów takich jak balerinki, które obniżą rangę stroju, czyniąc go strojem codziennym. Nieodpowiednie będą także buty sportowe, takie jak trampki czy espadryle. Najlepszym wyborem będą czółenka na obcasie, którego wysokość powinna oscylować w granicach 7 cm. Panie, które lepiej czują się w niższych butach, mogą zdecydować się np. na mokasyny, lordsy lub oksfordki. Buty muszą zasłaniać palce i pięty.

Buty dla mężczyzny

Buty w męskim stroju biznesowym powinny być w kolorze czarnym lub burgundowym. Męskie buty biznesowe wykonane powinny być ze skóry licowej, nielakierowanej. Mężczyźni w biznesie mogą stawiać na półbuty takie jak oksfordy, derby czy lotniki. Złym wyborem będą mokasyny lub inne buty, do których nie nosi się skarpet – ogromnym błędem byłoby prezentowanie nagiej łydki.

Jakie wybrać dodatki

Dodatki dla kobiety, którymi można uzupełnić strój, to:

apaszka – to kobiecy dodatek, który ociepla wizerunek,

biżuteria – delikatna, niepołyskująca, w umiarkowanej ilości,

zegarek,

torebka – może być na tyle duża, by pomieścić dokumenty oraz komputer. Nie powinna być lakierowana

Dodatki dla mężczyzny:

poszetka – wykonana powinna być ze szlachetnych tkanin, najlepiej jedwabiu lub wełny,

spinki do koszuli,

zegarek,

teczka/aktówka – wykonana powinna być ze skóry (licowej lub lakierowanej) i być na tyle duża, by zmieścić dokumenty i laptop,

skarpety – ważne, by były na tyle długie, by w czasie siedzenia skutecznie zasłaniały nogę. Ich kolor powinien być zbliżony do koloru spodni,

pasek – powinien być skórzany i kolorem dopasowany do koloru butów.

Ważne zasady dla kobiet

Spódnica powinna mieć długość do kolan (+/–7 cm).

Dekolt w koszuli, bluzce lub sukience nigdy nie powinien odsłaniać biustu.

Ramiona powinny pozostać zakryte.

Kobieta, która nosi sukienkę lub spódnicę, nie powinna rezygnować z rajstop.

Rajstopy powinny mieć kolor cielisty, być matowe, nie powinny być grubsze niż 8 den. W sezonie jesienno-zimowym kobiety mogą decydować się na noszenie czarnych, kryjących rajstop. Jeśli kobiecie zależy na budowaniu autorytetu, powinna zrezygnować z dodatków, które zmiękczają wizerunek, takich jak apaszki, chustki czy kwieciste bluzki.

Im bardziej stonowane kolory, tym skuteczniejsze będą działania prowadzące do zbudowania profesjonalnego wizerunku businesswoman.

Ważne zasady dla mężczyzn

Garnitur powinien być w kolorze granatowym lub stalowym.

Najbardziej elegancki jest garnitur gładki i to taki powinien stanowić bazę męskiej garderoby.

Mankiet koszuli powinien wystawać na 1 lub 2 centymetry (w zależności od tego, czy koszula ma pojedynczy, czy podwójny mankiet).

Marynarka nigdy nie powinna być zdejmowana w oficjalnych sytuacjach – zdjęcie marynarki obniża rangę stroju.

Krawat powinien sięgać paska, a dokładnie jego górnej krawędzi. Nie powinien być fabrycznie zawiązany.

Istotne jest dobre dopasowanie rozmiaru garnituru – zbyt ciasny garnitur wygląda tak samo źle jak zbyt duży garnitur – niszczy proporcje sylwetki, dodaje kilogramów oraz podkreśla miejsca, które podkreślone zostać nie powinny.

Jakie błędy popełniamy najczęściej

Do najczęstszych błędów w stroju kobiecym należą:

brak rajstop,

połyskująca biżuteria, taka jak bogato zdobiony pierścionek zaręczynowy,

głęboki dekolt,

odkryte ramiona,

balerinki, sportowe buty, buty odsłaniające palce i/lub pięty lub kozaki,

kwieciste tkaniny na głównym elemencie ubrania,

dwie torebki, np. jedna podręczna i jedna na laptop,

lakierowana torebka,

lakierowane buty,

nieodpowiednie, plastikowe tkaniny, takie jak poliester czy akryl,

wyeksponowane na ubraniach i dodatkach logo marek.

Najczęstsze błędy u mężczyzn to:

koszula z krótkim rękawem,

brązowy garnitur,

brązowe buty,

kolorowe skarpety noszone w nieodpowiednich okolicznościach,

zbyt krótkie skarpety, które w czasie siedzenia odsłaniają nagą łydkę,

buty noszone bez skarpet,

zły rozmiar garnituru,

podkoszulek, który prześwituje spod koszuli,

spinka do krawata,

niewłaściwy rozmiar ubrań – zła długość spodni, zbyt długi rękaw marynarki, zbyt ciasna koszula,

garnitur wykonany z poliestru,

czarny garnitur.

Warto zadbać o tkaniny, z których wykonane są elementy biznesowej garderoby. Męskie garnitury powinny być wykonane z wełny. Kobieca sukienka, w zależności od tkaniny, z jakiej jest wykonana, może zmieniać miejsce w hierarchii strojów. Bawełniane sukienki będą odpowiednim wyborem w stroju business casual, ale już w stroju typu business professional pożądane będą te wełniane. Koszule w większości wykonane są z bawełny, a w przypadku pań także z jedwabiu i wiskozy. Dodatki, takie jak krawat czy apaszka, powinny być wykonane ze szlachetnych tkanin. Bezwzględnie należy unikać tkanin syntetycznych, takich jak poliester lub akryl – źle wyglądają, a także nie pozwalają skórze oddychać, co może być przyczyną przykrych zapachów.

Autor:

Aleksandra Pakuła

trenerka etykiety i założycielka Instytutu Etykiety