• x
  • Biuro Rachunkowe w praktyceBiuro Rachunkowe w praktyce
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Aktualności
  • UOR/PKPIR
    • UoR
    • PKPiR
    • Testy wiedzy
  • Podatki
    • VAT
    • PIT/CIT
    • Inne podatki
  • Płace/ZUS
  • KSeF
  • Prawo
    • RODO
    • Działalność gospodarcza
  • Angielski
Wzory dokumentów
Deklaracje i formularze
E-szkolenia
Akty prawne
Kalkulatory
Wskaźniki i Stawki

2023

  • Lista wydań
  • 2023

SFS27

Czytaj więcej z tego działu »
Biuro rachunkowe w praktyce nr specjalny 27 5FS0027

Nr specjalny 27

  • Data: 12.12.2023
Sprawozdanie środowiskowe

Objaśnienia Komitetu Standardów w zakresie kluczowych pojęć ze sprawozdania z działalności

  • Data: 12.12.2023
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego - do 31 sierpnia

Sprawozdanie finansowe za rok 2023. Poznaj rekomendacje KSR dotyczące jego sporządzenia

Szczególnie w dużych jednostkach zamknięcie roku to wyzwanie dla biura rachunkowego. Może być one trudne szczególnie w sytuacji gdy klient ma problemy związane z sytuacją gospodarczo – polityczną. W takim przypadku warto zapoznać się z wytycznymi umieszczanymi w rekomendacjach KSR.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 12.12.2023
Więcej w kategorii SFS27 »

AFS85

Czytaj więcej z tego działu »
fakturowanie

Co zrobić w sytuacji braku akceptacji faktur wystawianych przy użyciu KSeF?

Pytanie: Pytanie: Moje pytanie dotyczy KSeF. Co się będzie działo z fakturami VAT, kiedy jedna strona wystawi fakturę, a druga jej nie akceptuje? Jak to będzie wyglądać w KSeF? Pytanie: Pytanie: Moje pytanie dotyczy KSeF. Co się będzie działo z fakturami VAT, kiedy jedna strona wystawi fakturę, a druga jej nie akceptuje? Jak to będzie wyglądać w KSeF?

  • Data: 10.11.2023
1

Czy biuro rachunkowe musi udzielać komornikowi informacji o klientach?

Jeśli komornik wzywa biuro rachunkowe do złożenia wyjaśnień w sprawie dłużnika będącego jego klientem, to jest to dla tego biura dość trudna sytuacja. Nieprzekazanie takich informacji może bowiem dla osób odpowiedzialnych skutkować wysokimi karami pieniężnymi. Natomiast ich przekazanie często kończy się utratą klienta przez biuro, co również jest dla niego dotkliwe finansowo. Sprawdź, jak najlepiej postąpić w takiej sytuacji.

  • Data: 10.11.2023
Harmonogram czasu pracy

Harmonogram czynności w związku z zamknięciem roku obrotowego 2023*

Dla jednostek sektora prywatnego (z wyłączeniem jednostek nadzorowanych przez KNF – działających na rynku finansowym), organizacji pozarządowych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 10.11.2023
Więcej w kategorii AFS85 »

AFS84

Czytaj więcej z tego działu »
Inwentaryzacja_2

Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda. Możesz ją przeprowadzić już od października

Aktywa niemające postaci materialnej lub powierzone innym jednostkom należy zinwentaryzować drogą potwierdzenia sald. Dzięki tej metodzie można wykryć nieprawidłowości i nadużycia w gospodarce finansowej. Jest ona drugą obok metody spisu z natury, którą możesz zastosować przy inwentaryzacji już od października.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 07.11.2023
5

Brak dokumentów od klienta. Czy uzasadnia wysłanie przez biuro zerowego JPK_VAT?

Jak pokazuje praktyka, przekazywanie plików JPK sprawia problemy nie tylko formom, ale również biurom rachunkowym, którym przedsiębiorcy powierzyli prowadzenie ich rozliczeń rachunkowo-księgowych. Dotyczą one nie tylko kwestii merytorycznych, ale również współpracy między wskazanymi podmiotami w dostarczaniu oraz przetwarzaniu wymaganych w tym zakresie dokumentów.

  • Data: 12.10.2023

Już obowiązują zmiany dotyczące informacji o cenach transferowych

Weszły w życie przepisy wprowadzające zmiany do rozporządzeń ministra finansów w sprawie informacji o cenach transferowych. Celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów wykonawczych w tym zakresie do zmian na poziomie ustawowym, dokonanych w ramach tzw. Polskiego Ładu 3.0.

  • Data: 12.10.2023
Więcej w kategorii AFS84 »

AFS83

Czytaj więcej z tego działu »
Spis z natury sporządza się na dzień rozwiązania spółki

Inwentaryzacja - etapy prac

  • Data: 08.09.2023
inwentaryzacja wartości niematerialnych

Inwentaryzacja 2023 r. Zaplanuj poszczególne etapy rozpoczęcia prac

Już od października jednostki, których rok obrachunkowy pokrywa się z kalendarzowym, mogą zacząć inwentaryzację. Trzeba jednak pamiętać, iż możliwość wcześniejszego rozpoczęcia i zakończenia prac inwentaryzacyjnych dotyczy tylko tych składników aktywów, które podlegają inwentaryzacji drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda. Pozostałe aktywa oraz pasywa należy zinwentaryzować, ustalając ich stan na ostatni dzień roku obrotowego.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 08.09.2023
wypełnianie dokumentów

Jest projekt nowego stanowiska KSR dotyczący rozliczania połączeń jednostek metodą nabycia

Komitet Standardów Rachunkowości przedłożył do publicznej dyskusji projekt Stanowiska w sprawie ustalania wartości godziwej dla potrzeb rozliczania połączeń jednostek metodą nabycia.

  • Data: 08.09.2023
Więcej w kategorii AFS83 »

SFS26

Czytaj więcej z tego działu »

Inwentaryzacja metodą spisu z natury. Poznaj zasady, terminy i uproszczenia

Z zasady inwentaryzacji dokonuje się co roku. Wynika to z faktu, iż służy ona urealnieniu stanu aktywów i pasywów, które potem są prezentowane w sprawozdaniu finansowym. W niektórych przypadkach możliwe jest rzadsze niż raz na rok przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury, pod warunkiem że zapasy lub środki trwałe są na terenie strzeżonym. Inwentaryzacje metodą spisu z natury można zacząć już od początku października (3 miesiące przed dniem bilansowy).

  • Data: 07.09.2023
Biuro rachunkowe w praktyce nr specjalny 26 5FS0026

Nr specjalny 26 Wrzesień 2023

  • Data: 07.09.2023

Obowiązki zespołu spisowego w związku z zakończeniem spisów z natury

  • Data: 07.09.2023
Więcej w kategorii SFS26 »

AFS82

Czytaj więcej z tego działu »
7

Zakładanie działalności gospodarczej, czyli na co zwrócić uwagę?

Przedsiębiorcy, którzy chcą założyć działalność gospodarczą często stoją przed wyborem, jaka forma opodatkowania podatkiem dochodowym jest dla nich najlepsza. W tym miejscu jednak trzeba podkreślić, iż podatek dochodowy to jeden z wielu podatków w Polsce, zatem w zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz jej skali, przedsiębiorca płaci także inne podatki, w szczególności VAT, ale i akcyzowy, od gier czy od kopalin etc. W tym miejscu skupimy się na podatku dochodowym i tym, na podstawie jakich danych wybrać podatek dochodowy dla prowadzonej działalności gospodarczej.

  • Patrycja Kubiesa
  • Data: 10.09.2023
Szacowanie wartości rezerw

Niewykorzystane urlopy. Sprawdź, czy Twój klient powinien utworzyć rezerwy z tego tytułu

Do 30 września br. pracownik powinien wykorzystać urlop przysługujący mu za rok poprzedni, nie zawsze tak jednak się dzieje. W sytuacji gdy dni wolne przypadające z tytułu urlopu wypoczynkowego zostają niewykorzystane do końca III kwartału, należy się zastanowić, czy nie trzeba utworzyć rezerwy z tego tytułu. Poniżej znajdziesz informacje, kiedy jest to niezbędne i jak tego dokonać.

  • Data: 03.09.2023
NBP dba o poziom rezerw walutowych

Czy spółka z o.o. powstała z przekształcenia zakładu budżetowego musi tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze?

Pytanie: Czy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przekształcona z zakładu budżetowego spełniająca warunki małego podatnika może korzystać z uproszczeń i nie tworzyć rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego oraz rezerw na przyszłe świadczenia pracownicze?

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 07.08.2023
Więcej w kategorii AFS82 »

AFS81

Czytaj więcej z tego działu »
3

Biura rachunkowe muszą przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy

Instytucje obowiązane (IO) stanowią jeden z elementów polskiego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Katalog IO zawarty jest w art. 2 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa AML).

  • Data: 12.07.2023
Wniosek o przesunięcie terminu urlopu

Exit Tax. Będzie kolejny raz wydłużony termin na jego wpłatę

MF przygotowało projekt przedłużający termin na wpłatę podatku należnego od dochodów z niezrealizowanych zysków o kolejne 2 lata.

  • Data: 12.07.2023
9

Likwidacja działalności gospodarczej klienta. Poznaj zasady jej dokonywania

Sprawdź jakie czynności należy przeprowadzić przy zakończeniu działalności gospodarczej prowadzonej jednoosobowo lub w formie spółki cywilnej. Zobacz, które są niezbędne, aby działalność taka była rozliczona z punktu widzenia prawa podatkowego.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 12.07.2023
Więcej w kategorii AFS81 »

AFS80

Czytaj więcej z tego działu »
Zasady wystawiania VAT marża

Kolejna nowelizacja ustawy o VAT, która wejdzie w życie w 2024 r., jest już podpisana przez prezydenta

Na publikację czeka kolejna nowelizacja VAT, której celem jest wdrożenie do krajowego porządku prawnego przepisów unijnych mających przeciwdziałać oszustwom w VAT w sektorze e-commerce.

  • Data: 10.07.2023
Urlop macierzyński a rozliczenia podatkowe

Zasiłki macierzyńskie. Od lipca zwolnione z podatku dochodowego

Zasiłek macierzyński będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 85.528 zł w skali roku. Zobacz, jakie dokumenty trzeba złożyć, aby ZUS zastosował zwolnienie podatkowe przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od pobieranego zasiłku macierzyńskiego.

  • Data: 25.06.2023
używanie auta służbowego do celów prywatnych

Akcyza na auta. Poznaj najnowszy wyrok TSUE

Polska nie musi zwracać akcyzy, gdy samochód po czasowej rejestracji w Polsce zostanie następnie wywieziony do innego kraju. Tak orzekł TSUE.

  • Data: 12.06.2023
Więcej w kategorii AFS80 »

SFS25

Czytaj więcej z tego działu »
Ręka młodej osoby trzyma długopis i dokumenty

Należyte zabezpieczenie informacji otrzymywanych od klienta. Jaką umowę podpisać, by zagwarantować potencjalnym klientom poufność informacji

Do wyceny usługi często niezbędne jest przeanalizowanie ksiąg rachunkowych. Aby bez obaw potencjalny klient udostępnił swoje księgi, można zaproponować podpisanie deklaracji o zachowaniu poufności.

  • Data: 12.06.2023
Biuro rachunkowe w praktyce nr specjalny 25 5FS0025

Nr specjalny 25 Lipiec 2023

  • Data: 12.06.2023
dokumenty, pisma

Umowa o prowadzenie ksiąg rachunkowych. Co warto w niej określić

Prawidłowo skonstruowana umowa o usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych może pomóc w sprawnym wykonywaniu usług oraz uchronić biuro przed negatywnymi konsekwencjami przy ewentualnym sporze z klientem.

  • Data: 12.06.2023
Więcej w kategorii SFS25 »

AFS79

Czytaj więcej z tego działu »
Rejestrowanie spółek na Cyprze

Czy biuro rachunkowe może zajmować się rejestrowaniem spółek?

Pytanie: Czy prowadząc biuro rachunkowe, można się zajmować rejestracją spółek. Jakie warunki należy spełnić w celu rejestrowania spółek?

  • Data: 12.05.2023
Przyspieszona amortyzacja

Jednorazowa amortyzacja. Sprawdź, jak ją zastosować w praktyce

Środek trwały możesz zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów, jeśli wysokość odpisu nie przekracza 100.000 zł w roku podatkowym. Kwota limitu to jednak niejedyny wyznacznik dotyczący możliwości zastosowania odliczenia.

  • Data: 12.05.2023
opieka nad dzieckiem 2

Kodeks pracy 2023 r. Nowy urlop opiekuńczy

Przypominamy, że od 26 kwietnia 2023 r. pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy. Ma on być wykorzystany na zapewnienie osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracownikowi tego urlopu. Wymiar tego urlopu to 5 dni.

  • Data: 12.05.2023
Więcej w kategorii AFS79 »

AFS78

Czytaj więcej z tego działu »
sprawozdania do GUS i NBP

MF wydało wytyczne w sprawie umów podwykonawstwa przy badaniu sprawozdań finansowych

MF odpowiedział na pytanie, co powinna zawierać umowa o podwykonawstwie w badaniu sprawozdań finansowych.

  • Data: 11.04.2023
biuro na budowie

Środki trwałe w budowie. Kluczowy jest prawidłowy opis kosztów przez klienta

Klienci biur rachunkowych realizują często inwestycje budowlane. W związku z nimi pojawiają się wątpliwości, jakie nakłady mogą być zaliczane do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 11.04.2023
Zatrzymanie kaucji z tytułu odszkodowania

Wyższe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

Z początkiem kwietnia br. zmienią się kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową. Stosowne obwieszczenie w tej sprawie wydał minister rodziny i polityki społecznej.

  • Data: 11.04.2023
Więcej w kategorii AFS78 »

AFS77

Czytaj więcej z tego działu »
Faktury przesyłane w formie elektronicznej

4 Plusy e-faktury. Sprawdź, o czym warto wiedzieć, zanim KSeF stanie się obowiązkowy

Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku do towarów i usług dotyczącej wprowadzenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur. Obecnie system jest dobrowolny, ale w planach jest jego obowiązkowe stosowanie od 1 lipca 2024 . Istotą tego systemu jest wystawiania i odbierania faktur na portalu rządowym, co daje fiskusowi możliwość monitorowania obiegu fakturowego między podatnikami.

  • Data: 13.03.2023
wypełnianie dokumentów

Na CIT-8 za 2022 rok będzie czas do końca czerwca!

Ministerstwo Finansów prowadzi prace w kierunku wydania rozporządzenia przesuwającego o 3 miesiące, czyli do 30 czerwca br., zarówno terminu składania CIT-8, jak i terminu zapłaty podatku za 2022 r. wykazanego w zeznaniu rocznym.

  • Data: 13.03.2023
Biuro rachunkowe w praktyce nr 77 4FS0077

Nr 77 Kwiecień 2023

  • Data: 13.03.2023
Więcej w kategorii AFS77 »

SFS24

Czytaj więcej z tego działu »

Ewidencja kosztów. Podział według rodzaju i typów działalności

Koszty mogą być ewidencjonowane na kilka sposobów, jednostka może wybrać między ewidencją kosztów tylko według rodzajów – na kontach zespołu 4 oraz ewidencją kosztów tylko według funkcji – na kontach zespołu 5. Możliwa jest również ewidencja kosztów według rodzajów i równocześnie według funkcji – na kontach zespołu 4 i na kontach zespołu 5. Sprawdź wskazówki naszego eksperta w tym zakresie.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 13.03.2023
Biuro rachunkowe w praktyce nr specjalny 24 5FS0024

Nr specjalny 24 Kwiecień 2023

  • Data: 13.03.2023
Więcej w kategorii SFS24 »

AFS76

Czytaj więcej z tego działu »
samochód osobowy - pracownicy przy samochodzie

Diety krajowe i limity kilometrówki w górę!

W styczniu po raz kolejny wzrosły limity kilometrówki oraz diet krajowych. Pamiętaj o ich nowych wysokościach przy rozliczaniu delegacji pracowników.

  • Data: 13.02.2023
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego - do 31 sierpnia

e-Sprawozdanie finansowe. Skorzystaj z aplikacji przygotowanej przez MF

Podmioty zobowiązane do przygotowania sprawozdań finansowych w formacie e-struktur mogą skorzystać z przygotowanej przez MF aplikacji e-Sprawozdanie finansowe która ma ułatwić wywiązanie się z obowiązku elektronicznego przekazywania sprawozdania finansowego za rok 2022 i poprzednie lata.

  • Katarzyna Trzpioła
  • Data: 13.02.2023
Rozliczenie PIT wspólnie z małżonkiem

Jak rozliczyć wynajem krótkoterminowy przez podatniczkę prowadzącą działalność projektową?

Pytanie: Moja znajoma ma jedno mieszkanie w Krakowie, które zaczęła wynajmować przez Airbnb. Prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą „usługi projektowe”, jest zwolniona z VAT na zasadach ogólnych. Czy może rozliczać faktury otrzymane z Airbnb w działalności w jednej KPiR łącznie z kosztami? Czy musi osobno je jakoś rozliczać? Wiem, że jest to też import usług, więc czy trzeba zgłaszać się do VAT UE, jak jest się zwolnionym?

  • Data: 13.02.2023
Więcej w kategorii AFS76 »

AFS75

Czytaj więcej z tego działu »

Do 27 lutego 2023 masz czas na sporządzenie korekty VAT za rok 2022

Przedsiębiorcy, którzy obok działalności gospodarczej wykonują inną działalność lub dokonują czynności zwolnionych z VAT, powinni rozliczyć korektę VAT za rok 2022 łącznie z deklaracją za styczeń 2023 r. do 27 lutego ( 25 luty – termin ustawowy to sobota).

  • Data: 17.01.2023
Biuro rachunkowe w praktyce nr 75 4FS0075

Nr 75 Luty 2023

  • Data: 17.01.2023

PIT-11. Sporządzenie go za rok 2022 może być problematyczne dla płatników

Przygotowanie informacji PIT-11 za 2022 rok, w którym nastąpiły liczne zmiany w przepisach, może sprawić sporo trudności. W ramach zmian w ustawie o PIT m.in. podwyższono od 1 stycznia 2022 r. kwotę wolną od podatku i zmieniono progi podatkowe. Natomiast od 1 lipca 2022 r. – w związku z likwidacją nowej ulgi dla klasy średniej, obniżono z 17% do 12% stawkę podatku oraz zlikwidowano mechanizm „rolowania” zaliczek. Sprawdź, jak uwzględniając te zmiany, sporządzić PIT-11.

  • Data: 17.01.2023
Więcej w kategorii AFS75 »

AFS74

Czytaj więcej z tego działu »
palcem pisane na piasku - domek narysowany na pisku

Wysokość limitów dot. podatku od nieruchomości w 2023

  • Data: 16.01.2023
Autostrada

Wysokość limitów dot. środków transportu w 2023

  • Data: 12.01.2023
Dziedziczenie długów

Dziedziczenie długów. Sprawdź, o czym warto wiedzieć, by spadek nie stał się problemem

Przyjęcie spadku może wiązać się z przysporzeniem majątkowym, ale również – co nie jest rzadkością – odziedziczeniem długów. W celu ochrony przed problemami z długami spadkowymi warto zapoznać się ze stanem spadku oraz podjąć stosowne kroki.

  • Data: 14.12.2022
Więcej w kategorii AFS74 »

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

Nr 93 sierpień 2024 r.

Nr 93 sierpień 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej
Czytaj online

Masz pytanie?
redaktor

Skorzystaj z porad ekspertów

Opisz swój problem i prześlij do Redaktora Portalu Biur Rachunkowych:
[email protected]

Katarzyna Brzozowska - redaktor Portalu

Porad udzielają najlepsi experci

Sprawdź ekspertów serwisu »

Zapisz się na newsletter
Amortyzacja w firmie 2024

Odbierz e-book w prezencie

Amortyzacja w firmie 2024

Konferencje

Sygnaliści Wdrożenie wewnętrznej procedury zgłoszeń sygnalistów cz. II
więcej
Wdrożenie wewnętrznej procedury zgłoszeń sygnalistów cz. I Poznaj zasady
więcej
Ulga Badawczo rozwojowa. Komentarz do grafu
więcej
 Miesięczny raport obsługi klienta. Dobra praktyka w biurze rachunkowym
więcej

Opinie czytelników

Dzięki za fiszki z angielskim. Uwielbiam się z nich uczyć :-) Ewa

Informacje

»Oferta

»Redakcja

»Lista wydań

»Regulamin

»Pomoc

»Kontakt

»Polityka prywatności

»Publikacje Oficyny FK

»Reklama

Partnerzy



Kontakt

Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa

Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10

Email: [email protected]

Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]

  •  
  •  

Teraz możesz korzystać bez limitu z porad ekspertów

Zadaj pytanie »

x

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka