Wiele spółek ze względu na pandemię koronawirusa zmuszonych jest zawiesić działalność gospodarczą. Warto w takiej sytuacji pamiętać, iż spółka prawa handlowego w okresie zawieszonej działalności gospodarczej nie będzie mogła odliczać odpisów amortyzacyjnych do celów podatkowych, np. od wartości samochodów stanowiących środki trwałe. Spłacane natomiast raty w ramach leasingu operacyjnego mogą być kosztem podatkowym, pomimo że spółka czasowo zamknęła działalność.
Podatnik zawarł umowę leasingu operacyjnego maszyny. Na mocy porozumienia trójstronnego pomiędzy dostawcą maszyny, leasingodawcą a firmą, podatnik został zobowiązany ponieść koszty instalacji i montażu leasingowanej maszyny. Przy instalacji maszyny uczestniczą pracownicy dostawcy – obywatele Niemiec. Podatnik pokrył koszty ich zakwaterowania w hotelu. Czy poniesione wydatki na hotel dla Niemców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu polskiego podatnika (leasingobiorcy)? Czy sfinansowane zakwaterowanie będzie stanowiło przychód dla pracowników dostawcy maszyny? Jeśli tak, jakie obowiązki ciążą na polskiej firmie?
Podatnik zawarł umowę leasingu operacyjnego maszyny. Na mocy porozumienia trójstronnego pomiędzy dostawcą maszyny, leasingodawcą a firmą, podatnik został zobowiązany ponieść koszty instalacji i montażu leasingowanej maszyny. Przy instalacji maszyny uczestniczą pracownicy dostawcy – obywatele Niemiec. Podatnik pokrył koszty ich zakwaterowania w hotelu. Czy poniesione wydatki na hotel dla Niemców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu polskiego podatnika (leasingobiorcy)? Czy sfinansowane zakwaterowanie będzie stanowiło przychód dla pracowników dostawcy maszyny? Jeśli tak, jakie obowiązki ciążą na polskiej firmie?
Dla każdego przedsiębiorcy wybór źródeł finansowania majątku trwałego jest trudną decyzją, w podjęciu której biuro rachunkowe może klientowi pomóc. Pamiętaj, iż konsekwencje takiej decyzji będą ponoszone przez klenta przez cały okres trwania umowy, a więc kilka, a czasem i kilkadziesiąt lat. Wybór ten rzutuje nie tylko na przepływy pieniężne wynikające z umowy, ale także na obciążenia podatkowe czy wskaźniki finansowe prezentowane w sprawozdaniu finansowym.
Prowadzę KPiR. Na polisie ubezpieczeniowej samochodu osobowego kupionego w leasingu operacyjnym jest w zakładce płatność podana - składka łączna – 3.901 zł, płatna przez klienta – 2.316 zł i udzielone dofinansowanie -1.585 zł finansowane przez leasingodawcę. Na to dofinansowanie nie mam faktury. Czy dofinansowanie to przychód? Czy ubezpieczenie jako koszt mam zaksięgować w kwocie poniesienia, czyli 2.316 zł? Czy może całą składkę 3.901 zł, a dofinansowanie 1.585 zł wpisać jako pozostałe przychody?
Wiele firm obsługiwanych przez biuro rachunkowe staje przed dylematem, czy finansując zakupy zastosować leasing, czy posiłkować się kredytem gotówkowym. W takiej sytuacji zadaniem biura jest jasne przedstawienie wad i zalet obu metod finansowania w kontekście indywidualnej sytuacji finansowej firmy, które pomoże klientowi podjąć optymalną decyzje.
Bardzo Państwu dziękuję za pomoc w rozwiązaniu moich problemów. Wskazówki zawarte w tym magazynie są bezcenne!
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]