Podatnik rozliczający się na PKPiR i VAT miał szkodę samochodem osobowym, na który miał wykupione ubezpieczenie AC i Szyby. W czasie kolizji uszkodzeniu uległa szyba, której koszt wymiany wyniósł 5.300 zł brutto. Z racji tego, że suma ubezpieczenia szyb opiewała na kwotę 5.000 zł, ubezpieczyciel uregulował warsztatowi mechanicznemu kwotę 5.000 zł, a podatnik musiał dopłacić 300 zł. Jak rozliczyć taki wydatek w PKPiR i VAT oraz jaką przyjąć wartość odszkodowania z tytułu pozostałych przychodów?
Podatnik używa własny samochód do działalności firmy. W jaki sposób powinien ewidencjonować koszty tego samochodu w PKPIR i rejestrze VAT.
Czy zatrudniając studenta na umowę zlecenie bez opłacania za niego składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (ulga dla młodych), całość rachunku można wliczyć w koszty PKPiR?
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na PKPiR i na zasadach ogólnych. Zatrudniony pracownik otrzymuje wynagrodzenie brutto 3.010 zł. Które składniki wynagrodzenia pracownika w 2022 r. stanowią koszt działalności gospodarczej? Ile można wpisać w koszty działalności?
Lekarz prowadzący działalność gospodarczą brał udział w szkoleniu w zakresie specjalizacji jaką wykonuje. W tym celu poniósł koszty dojazdu pociągiem do miejscowości, w której odbywało się szkolenie. Na dowód poniesionych kosztów posiada fakturę za szkolenie i wydruk biletu elektronicznego ze wskazaniem jego imienia i nazwiska, ceny oraz informacji, że bilet nie jest fakturą. Czy taki wydatek będzie kosztem uzyskania przychodu? Jeżeli tak, to na podstawie jakiego dokumentu należy wprowadzić wydatek do PKPiR w zakresie poniesionych kosztów z tytułu dojazdu na szkolenie.
Jak zaksięgować w PKPiR duplikat faktury oraz odliczyć VAT? Dokument nie dotarł do przedsiębiorstwa i dotyczy przełomu roku podatkowego. Duplikat faktury został wystawiony 31.01.2022 r. Informacja na duplikacie – faktura pierwotna data wystawienia 27.12.2021 r., data sprzedaży – 27.12.2021 r. Nie odliczono VAT i nie zaksięgowano w kosztach.
Podatniczka prowadzi mobilny zakład kosmetyczny. Chciałaby od swojego pracownika wynająć samochód osobowy, na podstawie umowy najmu. Samochód będzie służył firmie. Czy taka umowa jest dozwolona? Czy ewentualny czynsz i koszty ponoszone z tytułu używania wynajętego samochodu w firmie, jak naprawy i paliwo mogą być ujęte w PKPiR? Jeżeli tak to czy na potrzeby rozliczania kosztów konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu?
Podatnik wynajmuje obiekt pod działalność gospodarczą. Do niedawna miał umowę najmu i comiesięcznie otrzymywał faktury za wynajem. Jednak od listopada 2021 r. nie otrzymuje faktur ani nie płaci za wynajem. Firma, od której podatnik wynajmował lokal prowadzi w sądzie sprawy sporne od tego obiektu i nikt nie poczuwa się do wystawienia mu faktury ani chęci przyjęcia pieniędzy za wynajem. Jak postąpić w takiej sytuacji co wpisać w PKPiR i jak rozliczyć podatek?
Podatnik prowadzi gabinet weterynaryjny. Jest opodatkowany na zasadach ogólnych i jest podatnikiem VAT. Jak zakwalifikować do właściwych kolumn PKPiR takie zakupy jak: igły, strzykawki, kompresy gazowe, patyczki do uszu, serwety operacyjne, opatrunek, ostrze, plaster, wenflon? Czy poniesione wydatki powinny być wpisane do kolumny pozostałe wydatki?
Proszę o udzielenie informacji w związku z umorzeniem 100% subwencji z PFR. Chodzi o ujęcie w PKPiR. Czy wykazywać w księdze kwotę subwencji i jej umorzenie? Jeśli tak to w jaki sposób?
Podatniczka otrzymała grant z Funduszu Europejskiego w ramach Funduszu Wsparcia Inwestycyjnego na dywersyfikację działalności poprzez wprowadzenie nowych produktów/usług dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami COVID-19. Jak zaksięgować wpływ dofinansowania 29 września 2021 r. w wysokości około 22.000 zł? Jest to refundacja, sprzęt do biura był kupiony w sierpniu i jest już zaksięgowany jako koszt w PKPiR. Czy zaksięgować jako przychód czy skorygować koszt z minusem? Jeśli skorygować to jedną kwotą czy każdy zakup osobno? Refundacja pokryła 95% całkowitych wydatków, a 5% to środki własne.
Firma kosmetyczna otrzymała dotację na podjęcie działalności z Europejskiego Funduszu Społecznego (decyzja o pomocy de minimis – art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Czy koszty wydatkowane na wyposażenie salonu, materiały do zabiegów, narzędzia, które zostały zapłacone z dotacji będą kosztem w kolumnie nr 13 PKPiR?
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a,
03-918 Warszawa
Centrum Obsługi Klienta
Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
Telefon: 22 518 29 29
Fax: 22 617 60 10
Email: [email protected]
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected] Wiedza i Praktyka ul. Łotewska 9a 03=918 Warszawa Centrum Obsługi Klienta Czynne: pn-pt w godz. 8:00-17:00 Telefon: 22 518 29 29 Fax: 22 617 60 10 [email protected]